Afvallen met smoothies

Er zijn talloze manieren om op je ideale gewicht te komen. We weten inmiddels wel dat je met genoeg sporten en de juiste voeding, drastische vooruitgangen kunt realiseren. Echter, leven we in een dynamische wereld en nemen we dezelfde dynamiek mee in onze levensstijl. Voor de een is regelmatig sporten en gezonde voeding binnen krijgen geen probleem, maar voor een ander kan dit een enorme uitdaging zijn. Zeker als je al jarenlang dezelfde eetpatroon hebt en sporten helemaal niet ziet zitten. Voor deze groep is het belangrijk om goed te oriënteren naar effectieve opties die je kunt toepassen in het dagelijks leven.

Iedereen wilt graag gezond zijn, maar de weg ernaar toe lijkt soms een hindernisbaan waar je liever niet aan begint. Hoe je het ook went of keert, een gezondere leefstijl komt niet aanwaaien en abrupte veranderingen in je routine zijn vaak moeilijk vol te houden. Het is veel effectiever om je focus te leggen op langere termijn resultaten en met kleine aanpassingen je leefstijl een gezonde make over te geven. Vandaag bespreken op Instant Health een aantal voordelen van afvallen met smoothies en een makkelijk recept om de reis naar je ideale gewicht te starten!

Voordelen van smoothies

Een smoothie is een drankje dat je maakt van stukjes fruit, groentes en ijsblokjes. Deze stop je in een mixer of een smoothie maker. Je krijgt dan een vloeibaar mengsel van alle ingrediënten die je meteen kunt opdrinken. Zo krijg je heel snel meer energie. Smoothies en groentensapjes bevatten vitaminen die voor een positief effect zorgen op de gezondheid. Over het algemeen eet men te weinig fruit en groenten. Door smoothies in je dagelijkse voeding te verwerken, krijg je alsnog de vitaminen binnen die je nodig hebt!

Het makkelijke aan smoothies is dat het supersnel gemaakt is en je het zo gek of zo simpel kunt houden als je wilt. Je hoeft slechts de ingrediënten in de blender of smoothiemaker te stoppen en je hebt een goed ontbijt in een oogwenk! Uiteraard heeft afvallen met smoothies geen zin als je er nog suiker, granen of koolhydraat rijke vruchten in doet. Zo natuurlijk mogelijk is het best en vaak is de smaak van nature al zoet waardoor je geen extra zoetstoffen hoeft toe te voegen.

Smoothie tips

Hoewel fruit per definitie vitaminen bevatten, betekent dit niet dat alle vruchten zullen bijdragen aan het afvallen. Sommige vruchten kun je zelfs beter vermijden! Als je wilt afvallen met smoothies kun je beter zo veel mogelijk groentes gebruiken en het zoeter maken met fruit. Gebruk bijvoorbeeld sinaasappel of andere citrus vruchten. Heb je veel groentes in je smoothie? Doe er dan een halve banaan bij voor de smaak. Gebruik absoluut geen melk, yoghurt of andere zuivelproducten in de smoothies. Hierdoor krijg je onnodig meer calorieën binnen. Vruchtensappen kun je ook beter vermijden. Hier zitten vaak toegevoegde suikers.  Als je geen ijsblokjes hebt, kun je ook ingevroren fruit gebruiken. Dit maakt de smoothie meteen koud en dan hoef je deze niet eerst in de koelkast te bewaren.

Smoothie recept: Appel en spinazi

Om het afvallen met smoothies te beginnen heeft Instant Health een goed recept om mee te beginnen:

 

  • Twee handjes vol spinazie
  • Een halve komkommer
  • Een kwart selderij
  • Een paar stengels verse peterselie
  • Twee wortels
  • Twee appels
  • Een kwart sinaasappel
  • Een kwart limoen