Afvallen met het paleo dieet - Instant Health
54696
post-template-default,single,single-post,postid-54696,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Afvallen met het paleo dieet

Afvallen met het paleo dieet

Tegenwoordig zijn er heel veel verschillende diëten ontwikkeld. De meeste zijn gebaseerd op moderne technieken en nieuwe inzichten die zijn verkregen. Het paleo dieet daarentegen is gebaseerd op hoe onze voorouders aten. Deze voorouders stammen uit de paleolithische tijd, vandaar ook de naam. Deze periode is van 10.000 tot 2,5 miljoen jaar geleden. Dit is ook wel de tijd van de jagers en verzamelaars. Zij leefde van de natuur en aten geen bewerkte producten, dit is dan ook het uitgangspunt van het dieet. Een ander naam voor het paleodieet is het oerdieet, wat verwijst naar de oermensen en wat zij aten. In dit artikel zal er meer achtergrond informatie gegeven worden over deze manier van afvallen en mijn mening hierover.

Wat houdt het paleo dieet in?

Het paleo dieet is dus ingericht naar hoe de oermensen aten. Hierbij zijn er verschillende producten die bij dit dieet horen, maar natuurlijk zijn er ook producten die uit ten boze zijn voor dit dieet. Aangezien de mensen in de oertijd niet aan het diëten waren, maar gewoon aan het leven wordt dit vaak gezien als verandering van de levensstijl en niet zo zeer als dieet. Echter is een mooi bijkomend voordeel dat er ten opzichte van de huidige eetpatronen wel mensen door afvallen. Calorieën tellen is bij dit oerdieet dan ook niet nodig.

Welke producten mogen wel gegeten worden

  •       Vlees van dieren die gras eten
  •       Gevogelte
  •       Vis
  •       Eieren
  •       Groenten
  •       Wortels
  •       Fruit
  •       Noten
  •       Natuurlijk oliën

Welke producten mogen niet gegeten worden

  •       Peulvruchten
  •       Granen
  •       Geraffineerde suikers
  •       Zout
  •       Verwerkte oliën
  •       Alcohol

Het belangrijkste is hier niet zo zeer de producten die wel of niet passen in een paleo leefstijl, maar of de producten bewerkt zijn of niet. Zo passen aardappels niet in dit dieet, maar zoete aardappels en yams daarentegen juist weer wel. Op het begin zal het uitkiezen van de juiste voedingsproducten als lastig ervaren kunnen worden. Echter raakt u hier gaandeweg aan gewend en wordt het steeds makkelijker.

De voordelen van het paleodieet

Zoals ik al eerder benoemde hoeft u geen calorieën te tellen bij dit dieet. Daarnaast zal u bewust omgaan met wat u eet doordat u goed moet kijken naar de paleo recepten en producten die in dit dieet passen. Ook krijgt u meer energie door het volgen van het oerdieet, u krijgt enkel nog gezonde voedingsstoffen binnen. Er zitten geen toegevoegde suikers in de producten die u mag eten, hierdoor zal u gaan afvallen. Ook valt u gezond af met de paleo recepten, maar houdt wel goed in de gaten dat u alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Voor verschillende paleo recepten: klik hier!

De nadelen van het paleodieet

Net zoals bij elk dieet zitten hier ook nadelen aan. Zo zijn de producten in de paleo recepten vaak wat duurder dan de bewerkte producten. Daarnaast moet u op het begin ook goed opletten of u wel alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt, gaandeweg zal u hier wel aan gaan wennen. Dit dieet is ook niet voor vegetariërs weggelegd, de meeste paleo recepten bevatten namelijk vlees. Ook kan dit dieet een negatieve impact hebben op het milieu. Dit komt doordat de vleesindustrie veel schade aanbrengt in de landbouw.

Paleo recepten voor een gezonde leefstijl

Er zijn veel verschillende paleo recepten te vinden op het internet en in kookboeken. Zo is het dus makkelijk te variëren en het afvallen is ook beter vol te houden. Hier zal ik een van mijn favoriete paleo recept geven, zodat jullie hier ook van kunnen genieten.

Dit paleo recept bestaat uit tortilla’s, deze lijken misschien niet te passen in het oerdieet maar de tortilla’s moeten niet op basis van bloem zijn. De tortilla wordt belegd met verse rauwkost, avocado en rundvlees. Als variatie kunt u ervoor kiezen om kip te gebruiken in plaats van de rundvlees. Ook met de groenten kunt u zelf eindeloos blijven variëren.

Wel of geen paleo dieet volgen?

Laten we beginnen dat elk persoon anders is, waardoor het paleo dieet bij de een heel goed werkt en bij de ander een stuk minder. Het principe van het oerdieet is dat we zo moeten eten als dat de oermensen deden. Dit omdat ons eten de laatste jaren veel veranderd is, maar ons spijsverteringsstelsel nauwelijks veranderd zou zijn. Hier valt nog over te twijfelen, omdat onze behoefte wel degelijk is veranderd. Toch zijn er ook tekenen dat ons lichaam nog niet helemaal is aangepast aan de huidige voedingspatronen, denk hierbij aan allergieën en lactose-intolerantie.

Het zoeken van het dieet die bij u past blijft soms een proces van proberen en zo zit dat ook bij het paleo dieet. Zorg er bij dit dieet wel voor dat u dit minimaal een maand volhoudt, alleen zo kunt u een goede keus maken of dit dieet wel bij u past. Dat komt omdat zowel u lichaam als hersenen zich moeten aanpassen aan dit dieet. Ook zult u de meeste voordelen pas merken na een tijdje dit dieet gevolgd te hebben.

No Comments

Post a Comment